tisdag 20 november 2012

Kroklänk

När jag började på sportfiskeakademin i Forshaga för ett och ett halvt år sedan så visste jag att jag skulle lära känna många jämnlikar, 25 st fisketokar som tänker fiske 24 timmar om dygnet. Vi hade alla våra specialområden, allt från trolling till flugfiske. Men en grej vi hade gemensamt var catch & release, vi har ett underbart fiske i vårt avlånga land och det vill vi alla ha kvar.

Tänkte tipsa om en väldigt enkel grej som är väldigt bra att göra om man vill öka chansen för att fisken ska överleva efter återutsättning. Det hela började med ett fiskepass hemma i Dalarna, jag skulle landa en fisk med gälgrepp. Gäddan hade fallit för en Westins jätte med originalkrokar på, en krok satt i munnen medan de två resterande satt på utsidan. Precis när jag ska greppa tag i fisken så slår den till och en krok sätter sig i fingret, gäddan slår sig som tur loss från wobblern och simmar iväg medan jag sitter med 23 cm westin i fingret. När jag senare på kvällen sitter och facebookar med klasskamraten Jonathan så får jag ett tips om att ta bort de två bakersta krokarna och göra en länk till den krok som är kvar. Inget knep som är något som helst nytt för sportfiskare, men något som jag aldrig tänkt på förut. 

Det finns självklart både för och nackdelar med det här knepet, fördelarna är när fisken väl hugger så är chansen stor att den är ytligt krokad och inte sitter djupt i svalget eller i gälarna. Det är också enkelt att kroka loss, vet inte hur många gånger jag har tagit lös en krok medan en annan fastnat igen.
Nackdelarna kan vara att man kan missa ett och annat hugg, men det är enligt mig värt de. Hellre det än att det krokarna sitter så djupt att fisken måste avlivas. En annan nackdel kan vara att vissa wobbler tappar i gång om man tar av krokarna.  
Anledningen till att jag numera uteslutande fiskar med kroklänk vid trollingfiske

Jag har bara testat det här på trollingfiske, men kan även vara en bra idé för spinnfiske. Man minskar riskerna med att wobbler ”hakar” upp sig i kastet. 

Tar ett exempel på hur jag gör, på bilden nedan så är den en Westins jätte, nya modellen i den utmärkta färgen skitmört. Ta bort de två bakre krokarna, fäst två fjäderringar längst in mot den främre ringen. Sen dit med ett lekande och i dem fäster man ytterligare två fjäderringar. Sen dit med kroken, antalet fjäderringar kan variera utifrån storleken på wobblern. Men på en westinare så är det lagom med 4 fjäderringar och ett lekande.




Westins Jätte i färgen skitmört med kroklänk färdig att fiskas!

/Fiske är ingen hobby, det är en livsstil







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar