torsdag 5 december 2013

Intåg i mörtindustrin

Eftersom jag är arbetslös ( har du ett jobb till mig, tveka inte att ta kontakt!) så, nu har jag fått det sagt. Nä, men eftersom jag är arbetslös och inte har så väldigt mycket att göra om dagarna så har jag bestämt mig för att göra ett försök på mörtindustrin. Alltför många turer har fåtts ställas in på grund av avsaknaden av betesfisk, så nu ska det bunkras mört och andra gäddsnacks.

 En del av den förmodade fångsten kommer att frysas in, har erfarenheten av att död betesfisk funkar lika bra som levande många gånger. Inbillar mig att en död mört levererar bättre när fisket är trögt, men är bara spekulationer. All annan fisk kommer att läggas i sump så det bara är att traska iväg till vattnet och hämta när det är dags för ismete, flötestrolling eller vanligt gäddmete.

Så, jag packade pulka, mjädar, mäsk och allt man kan tänka sig använda för att forcera is med in i bilen och drog iväg till sjön. Som tur var så gjorde jag detta under gårdagen så jag undvek detta snöväder som dragit in över våra breddgrader och enligt mig gjort ismete mycket tråkigare. Jag hade väl innan jag kommit fram till första platsen det skulle göras en vak, inbillat mig att is är enkelt att såga i med en vanlig fogsvans. Att det är var ungefär som att såga itu en planka, tjena.
Taktiken var att borra ett hål i mitten av den tilltänkta vaken, sen göra kanske 3-4 hål runt om och sen såga bort det resten. Efter 45 minuter av diverse svordomar, en hel del imma på glasögonen och många pauser så insåg jag att det enklaste sättet är att borra hål tätt ihop, hela vägen runt nu när isen var såpass tunn som 15-20 cm. Sen såga bort den lilla strimma av is som blev kvar. Måste credda mig själv för idén att packa med en timmersax för bärgning av isen, den vart fan tung.

Sen var det bara att lägga i ett par mäskbollar och sänka ner mjärden. 90 minuter, en solnedgång, lite krånglande med pannlampa och kanske 60-70 hål med 110 borren, tre vakar och tre mjärdar senare var jag klar. Vem har sagt att mörtfiske är enkelt, oavsett om det är med spö eller mjärde.

Mäsken bestod av ett recept jag fiskade! upp på internet bestående av havregryn, vaniljsocker, socker och majs. Återstår att se om det levererar. Tyvärr blir detta ett torrt inlägg utan bilder då jag inte hade någon kamera med mig på sjön. Men imorgon när det är dags för vickning så kommer kameran att medfölja, så håll till godo.

Så jag återkommer med resultat och lite bilder

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar