söndag 15 december 2013

Premiär

Gjorde säsongens första ismete i torsdags, riktigt skönt att fiska utan att jobba sig igenom 50 cm is. Istället för att släpa med sig motorborren så packade jag ner en 110mm handborr och gjorde 4 hål i formen som fyran på en tärning och sågade sen bort isen som blev över.
Det resulterade i hål som blev såpass stora att ismete efter mal inte hade varit några problem, always expect the unexpected

Har bantat ner från sex till fyra spön av den enkla anledningen att jag tycker det räcker med fyra. Sätter man bara spöna på rätt ställe så behövs det inte fler, kvalitet före kvantitet.



Jag packade även med en snöskyffel för att skotta bort snön runt hålet och spöet. Detta för att få mera ljusinsläpp, om det gör någon skillnad det har jag ingen aning om. Men känns bättre att ha så än att snön ligger kvar.

Då mina mörtstugor inte levererat i den utsträckning jag förväntade så fick det bli fiske med dött bete, detta kan ha bidragit till att fisken uteblev. Hade två hugg, det ena så hade fisken lämnat när jag kom fram till spöet. Men man kunde tydligt se tandmärken i mörten. Det andra hugget så var jag förmodligen för snabb på mothugget, för stor mört och bara en trekrok resulterade i att gäddan gick segrande med en 20 cm mört som belöning.

Imorgon ska jag flytta mörtstugorna och på onsdag är nästa ismete planerat, då förhoppningsvis med levande bete.

Återkommer nästa vecka med resultat från fisket

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar