lördag 31 mars 2012

Höstens fiske

Under utbildningen här på sportfiskeakademin så ska varje elev i Yh göra ett examensarbete, i slutet av februari så var vi i klassen och kollade på Yh 2 redovisningar av deras arbeten. Då fick jag idén till mitt arbete, att kolla konditionsfaktorn på gädda i en sjö hemma. Skulle vara intressant att kolla det, för att få en liten koll på hur gäddorna i sjön mår. Det praktiska arbete ska genomföras efter min LIA är slut, så från sista veckan i augusti och september ut sen börjar skolan igen. Under dessa 5 veckor så kommer allt mitt fiske att äga rum på sjön med målet att fånga så mycket gädda som möjligt. Konditionsfaktorn räknar man ut genom att man tar gäddans vikt i gram gånger 100 och delar det med längden upphöjt i 3. Så t.ex en gädda på 7 kg och 100 cm har en konditionsfaktor på 0,7 vilket är ett bra värde. Får hoppas på mycket mätande och vägande av fisk i höst.

Har funderat lite på vilka metoder som kommer att vara effektivast och kommit fram till att trolling, spinnfiske och mete är dom tre metoder jag ska fokusera på.

Trolling för att kunna täcka av större yta och kunna använda flera spön samtidigt även om jag är själv och fiskar, sen också för att de trollingtävlingar som har ägt rum på sjön har gett bra resultat.

Spinnfiske för att det är den metoden som jag behärskar bäst, och för det mesta fått bra resultat på i sjön genom åren, men även använt mest också. Under metoden spinnfiske så räknar jag även in fiske med bulldawgs och andra softbaits.

Mete eller flötestrolling som jag bara testat två gånger i sjön, har haft kontakt med fisk båda gångerna så det är värt att pröva.

Nu hägrar snart en liten längre ledighet över påsk, ska bli skönt att komma till Linghed igen. Hoppas bara att antingen sjöarna sköljer eller att isarna håller att gå på så det blir lite fiske.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar