måndag 5 mars 2012

Vänern och uppskjuten tävling

Är tillbaka i skolan igen, känns sådär. Vill hellre vara och fiska nånstans, men bara och bita ihop. Fisket i fredags var rätt så bra, vi samlades på skolan strax före klockan åtta inställda på att åka till västra örten och göra ett försök på sjöns gösar. Det hade dock ändrats, vi skulle till vänern och pröva på gädda och förhoppningar fanns på stora sådana. Bara att tackla om från flourcarbon till vajer och ge sig iväg. Två spön per man gällde och med en motorborr så gick utsättningen av spön snabbt. Första vippan att slå upp var på ett av mina spön, efter en kort fight så låg fisken på avkrokningsmattan, cirka fyra kg. Hann knappt släppa tillbaka gäddan och tackla på en ny betesfisk innan vippan slog upp igen. Dock ett mindre exemplar denna gång, men en bra start på dagen. Fisken fortsatte att hugga men ingen mer landad för min del, dagens största gädda tryckte vågen till 7,4 kg.


När vi kommit tillbaka till bergsgården så var det bara att packa in sig i freddes bil för att dra till dalarna igen. Det var ju dags för fisketävling, Angling mot ismete, far mot son, angelkrok mot trekrok, en episk kamp (på förhand iallafall).

Klockan sex på lördagsmorgonen var alla spön och angeldon riggade och klara för hugg, dagen gick och förutom en liten gynnare direkt på morgonen så uteblev gäddhuggen. Abborren var däremot mer på hugget, även på pimpel. Så vi fick en härlig dag på sjön i solen. Tävlingen då, ja enligt mig så fick vi inget resultat eftersom för det första så hade jag bara sex spön medans pappa smällde ut 15 angeldon, inget fair play där inte, för det andra så var inte gädda på hugget helt enkelt. Pappa däremot säger en annan sak, den gädda som faktiskt föll för vårat bete högg dessvärre för mig på angeldon, men som sagt 15 mot 6 är ingen fair fight så tävlingen skjuts upp så länge.

Som ni ser så har jag bytt namn på bloggen, har i tidigare blogginlägg skrivit att jag inte bara fiskar på vintern och vill gärna fortsätta att blogga när isarna släpper. Så funderade ut ett nytt namn och bytte direkt när jag kom på ett passande. 



Avslutar med några bilder från fredagens fiske på vänern


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar