onsdag 11 september 2013

Times Like These

Men nu va de längesen jag knappade ner mina tankar här, alldeles för längesen. Har egentligen inte så mycket att skriva, eller jo. De har jag, men så sa jag bara för att jag inte orkar skriva om allt. Men lär göra de ändå, så jag har något att göra.

Jävlar va rörigt de vart, men ja. Om jag inte missminner mig så var det senaste inlägget skrivet 9 februari. "Nu försökte jag låta smart och som att jag har ett vasst minne, vilket jag inte har. Jag har självklart kollat upp innan jag började skriva detta inlägg när jag postade senast. Då var det inte ens ett inlägg med text utan en film".

Slänger upp en länk på den filmen igen, den är värd att ses flera gånger. Gädda - ett begär

Var filmen bra?

Fisket mellan senaste inlägg och islossning struntar vi i, isfisket 2013 var som alla andra år, värdelöst.

Så plötsligt så är vi framme vid andra veckan i juni. Årets första flötestrolling, med mig i båten denna varma junidag var Victor. Det började med att Victor krokade dagens första hugg, en liten gynnare som lossnade innan den kunde landas. Vikten kommer jag inte att skriva här, då vi under vårat första halvår som flötestrollare hade en rätt hyfsad snittvikt. Skulle jag då skriva vad 2013 års första flötesfisk vägde så skulle ni skratta. Nu vart det så där rörigt igen, lite ringrostig kanske.


Sett filmen än?


Nog om det, vi fiskade vidare och det dröjde inte länge förrän flötet på akterspöet dök. Jag satte mothugget och konstaterade motstånd omgående. Victor styrde håven galant och en 100+ fisk synade insidan av platsbåten. Minns inte exakt längd eller vikt, men var iallafall över metern. "Nu snackar vi hybris här, jag har kanske under mina år som fiskare fångat 15 st gäddor över metern. Så jag har inte rätt att avfärda en sådan fisk med att skriva - minns inte exakt, men var iallafall över metern. Jag ber om ursäkt för detta beteende. Fisken var 105 cm för att vara exakt. Jag kom alltså ihåg hur lång den var, och skrev bara att jag inte mindes exakt längd för att verka överlägsen och dryg.

Varför gör jag så här kan man undra? Det ska vi inte gå in på nu, att ställa diagnos har vi inte tid med. Vi fortsätter med fisket den 8 juni.

Tre, om inte fyra timmar gick nu utan hugg. Vi började fundera på om vi skulle ge upp, jag tog fram telefonen och öppnade Spotify för att höja humöret lite.Då det till våran förvåning plötsligt högg, Victor tar spöet och jag håven. När han sätter mothugget har precis min telefon shufflat fram en ny låt, en låt med Björn Rosenström. Victor konstaterar snabbt att detta handlar om större fisk, den gör flera rejäla rusningar på lång lina och jag nästan hör hur Victors puls ökar och ökar. Låten med Björn Rosenström kommer nu in på refrängen och det är nu det börjar bli intressant. Victor kämpar och kämpar för att vinna meter på gäddan som inte visar tillstymmelse till trötthet, då hörs från min innerficka, låttexten. "Du vet väl om att du är värdelös, VÄRDELÖS".

Av alla 208 låtar jag har offline på min telefon så shufflar den fram denna skapelse. En mer och mer nervös fiskare skulle ha behövt höra något mer motivationshöjande. - Det här var ju jävligt peppande säger Victor när Rosenström ännu en gång klämmer ur sig refrängen. När låten äntligen tar slut så har fisken ännu inte visat sig, vi börjar hejvilt gissa vad skapelsen väger. Hade fisken slitit sig utan att vi sett den så hade den vägt minst 12. Minst!

Nästa låt som spelas blir desto trevligare, när vi äntligen får se fisken för första gången så är det en syn som jag sent kommer att glömma. Foo Fighters - Times Like These spelas. Det är nu det underbara inträffar, fisken kommer simmande 1,5-2 meter ner alldeles bakom båten. Den vänder tvärt när den får syn på båten och solen lyser upp hela sidan samtidigt som refrängen spelas.
It's times like these you learn to live again
It's times like these you give and give again
It's times like these you learn to love again
It's times like these time and time again.

Gäddan kommer ännu en gång in mot båten, jag är beredd med håven. Är den över 10 frågar vi oss båda när den kommer upp till ytan. Överdrivet lång är den inte, men en grym ryggbredd har den. Kan det vara personbästa? Victor tar i från tårna och utbrister i ett avgrundsvrål av glädje och lättnad när fisken är säkrad i håven. Vi krokar av och Victor lyfter den vackra skapelsen in i båten ner på mattan. Fisken mäts till 106 cm samtidigt som den pressar vågen till 8,4 kg. Inte så stor som vi trodde den var, men en riktigt fin fisk och Victors näst största gäddan någonsin!

Ryggbredden från helvetet!!




Kolla på filmen!!

Så, nu får det räcka för denna gång. Men det kommer mera, kan bland annat locka med ett kaotiskt dubbelhugg, ett personbästa och en och annan gös om ni har tur!

Over and out!














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar